Zimní běžecká příručka

Dá se běhat i v zimě? Co na to potřebuji a proč je důležité mít správný "hardwear" a jaký to vlastně je Vám poradíme v následujícím článku.
Samozřejmě, běhat v zimě se dá a je to skvělý doplněk k ostatním zimních sportům. Kdo má rád běžecké či sjezdové lyžování jistě potvrdí, že bez kondice to prostě není ono. Zimní běh není o ostrých tempový bězích či překonávání osobních rekordů. Je to výborný prostředek pro udržení/zlepšení si kondice. Chlad, déšť, vítr či všechno do kupy je zkouškou každého zimního oblečení. Jak ho správně vybrat, co je při výběru třeba zohlednit a jak jej vhodně používat, vysvětlíme v následujících řádcích. Základ každého zimního běžeckého oblečení je funkční vlákno/případně merino vlna/a správná kombinace jeho vrstev. Pokud se budete držet ověřených rad, vyhnete se chronickému nachlazení, přílišnému pocení během běhu či svalovým zraněním. Je třeba si uvědomit, že během sportovní činnosti dochází k tepelné výměně mezi rozehřátým tělem a studeným vzduchem. Alfou a omegou je zajistit správnou termoregulaci. Té výrazně pomůžete, když nepodceníte počasí. Ideální je vědět do čeho jdete. Podle teploty a povětrnostních podmínek byste měli správně určit počet vrstev. Tři vrstvy funkčního oblečení by měly být samozřejmostí při teplotách kolem nuly. Při teplotě cca 7 stupňů Vám postačí dvě vrstvy a zateplené kalhoty bychom při této teplotě doporučovali zvážit pouze v případě, že jste skutečně "zamrzlý" typ běžce.

1, SPODNÍ VRSTVA.

Je jistě jednou z nejdůležitějších. Při jejím výběru však zapomeňte na bavlnu (špatná termoregulace, chladivý efekt při pocení, atd ..). Spodní vrstva udržuje stálou teplotu těla tím, že pomáhá okamžitě přesouvat pot pryč od těla, protože do okolí se právě pocením předává přebytečné teplo. Při nesprávném výběru spodní vrstvy dochází po skončení pohybové aktivity k prudkému snížení teploty, což má za následek chronické nachlazení. Samotné nachlazení kloubů a svalů může být jen jeden z následků. S během se následně na dlouhou dobu můžete rozloučit. Funkční spodní prádlo či termoprádlo dokáže odvádět pot téměř okamžitě přičemž si zachovává vysokou prodyšnost a udržuje tělo v teple. Do spodní vrstvy patří spodní prádlo a funkční termopdrádlo nebo nátělník.

2, STŘEDNÍ VRSTVA.

Samozřejmě i střední vrstva musí výtečně odvádět pot avšak, její hlavní funkcí je tepelná izolace. Teplo, které tělo vyprodukuje nesmí celé unikat pryč. Pro správnou funkcí svalů je třeba svaly neustále udržovat v teple. Stejně jako termoprádlo, i střední vrstva musí být elastická a pěkně obepnout tělo, protože pot musí procházet plynule od spodní vrstvy. Při výběru materiálu opět platí kombinace funkčních materiálů s příměsí elastanu pro požadovanou elasticitu a dostatečnou volnost pohybu. Střední vrstva může být zároveň i tou poslední/vnější vrstvou a to v případě, kdy to dovoluje teplota a počasí samotné/dostatečně vysoká teplota bez větru či deště. Při střední vrstvě, tedy funkční mikině či nátělníku myslete na zvýšený límec/stojáček který ochrání oblast krku před chladem a 1/2 zip. Není třeba se bát odření od zipu, protože každá ověřená značka již nabízí jeho překrytí. Do střední vrstvy patří běžecká mikina či nátělník a zateplené běžecké kalhoty.

3, VRCHNÍ VRSTVA.

Hlavním úkolem vrchní / třetí vrstvy je ochrana před nepřízní počasí. Zde si však třeba uvědomit, že prodyšnost/jak rychle se teplo "prodere" naprř. skrz bundu, bude omezena ve prospěch odolnosti vůči vodě a větru. V případě, že se vyhneme špatným povětrnostním podmínkám/větru či dešti, není membrána nezbytnou položkou výbavy. Je však pravděpodobné, že v zimě se právě takovým podmínkám nevyhneme. V takovém případě je třeba rozlišovat dvě základní kategorie/příkladem nám budou běžecké bundy. Tou první je běžecká bunda se "zátěrem". V překladu to znamená, že na vrchní vrstvy je nanesena voděodpudivá vrstva, čímž kapka nevsákne dříve než po bundě steče. Tento stav však platí pouze v případě velmi slabého deště. Druhou kategorií jsou běžecké bundy s membránou. Jistotou nepromoknutí je membrána Gore-Tex. Zároveň je 100% neprodyšná a tudíž neprofoukne. Pokud hledáme větru odolnou vrstvu, měli bychom sáhnout po membráně Gore-Windstopper. Tato membrána 100% neprofoukne a zabrání zchlazení v případě větru. Zároveň může být v některých případech "ošetřena" i voděodolnou DWR úpravou a tedy i v případě "běžného deště Vás cca 40min udrží v suchu. V chladném počasí je výhodou membrán paradoxně jejich nižší prodyšnost, díky čemuž zůstanete více v teple. Platí však, že při věcech s membránou je ještě důležitější správný výběr jednotlivých vrstev oblečení a jeho tloušťky.

Samostatnou kapitolou jsou DOPLŇKY - čepice, čelenka, rukavice v zimě prostě chybět nesmějí. A čím výraznější, tím lépe (a to platí i o běžeckém oblečení). Jelikož se nám asi nepodaří běhat jen za denního světla, pomůžeme si LED pomůckami, tedy čelovkami či reflexními páskami. Neboť, jak se říká, neviditelný běžec, mrtvý běžec :-)

Věříme, že jsme Vám alespoň takto v krátkosti přiblížili, na co se při výběru běžeckého oblečení během zimní sezóny zaměřit, co určitě nevynechat a na co si dát pozor. V případě, že máte nezodpovězené otázky a potřebujete se poradit, jsme Vám k dispozici na naší kamenné prodejně v B.Bystrici, nebo online.

Mnoho zimních běžeckých zážitků přeje Váš běžecký expert
Matej
www.bezeckepotreby.cz