Jak vybrat správnou běžeckou obuv?

Při běhu je nejdůležitější klást důraz na to hlavní - správnou běžeckou obuv. Ať už jste úplný začátečník, nebo zkušený "harcovník", jistě mi dáte za pravdu, když řeknu, že výběr správné obuvi umí být někdy pěkná "alchymie". V tomto článku se podíváme na chyby, které při výběru běžecké tréninkové obuvi děláme a co udělat pro to, aby naše polykače kilometrů splňovaly všechna naše kritéria. Tréninková běžecká obuv je určena na objemy - to znamená hodně kilometrů, ale hlavně hodně pohodlných kilometrů.

1. Pata

Část paty by při zkoušení měla být v maximálním pohodlí. Každá iritace, která vyvolává pocit nepohodlí, nebo diskomfortu se při běhu znásobí. Někdy si člověk řekne, že si na to zvykne, co se sice může stát, ale nedoporučujeme se na to spoléhat. Mnoho zákazníků nemá rádo pocit, když se jim pata vyzouvá. Zde je třeba rozlišovat mezi drobným pohybem a vyzouváním. Drobný pohyb směrem ven je v pohodě, ale určitě by se neměla pata zcela volně pohybovat. Důležité je dbát na to, aby noha v běžecké botě měla svůj prostor.

Naše rada: Drtivá většina běžecké obuvi má při šněrování navíc jeden pár dírek - těmi můžeme provléknout tkaničky a zabezpečit tím lepší fixaci paty v běžecké obuvi.

2. Nárt

Nárt by měl podobně jako u paty dobře sednout. Je třeba dbát na to, aby však nebyl velmi stažen a nebránil průtoku krve v chodidle, protože to dokáže způsobit více škody než užitku. V dnešní době mnoho výrobců běžecké obuvi svršek inovuje a vybavuje různými technologiemi, aby byl co nejpohodlnější, ale zároveň co nejlépe kopíroval tvar chodidla.

Naše rada: Pokud je v jinak dobře sedící botě cítit při nártu v některém bodě přílišný tlak, stačí zkusit změnit způsob šněrování, resp. nestahovat botu úplně natěsno. Pokud nepomůže ani toto, je lepší sáhnout po jiném běžeckém modelu.

3. Šířka

Celkový "feeling" ze šířky boty byste měli mít jakmile si ji obujete. Pokud je bota příliš úzká, pravděpodobně budete cítit, že malíček se nachází celkem na hraně stélky a svršku. V tomto případě je lepší sáhnout po jiném modelu, resp. jít s velikostí o číslo výš. Ideálně široká bota je taková, ve které můžete chodidlem jemně pohybovat ze strany na stranu, a nedostanete se chodidlem za hranu stélky. Zde je však třeba brát na zřetel i zvyk běžce. Někteří jsou zvyklí, nebo jim je příjemnější, když je bota užší a mají nad ní větší kontrolu - toto se hodí zejména při trailové obuvi.

Naše rada: Zkuste si s prsty na noze zahrát na "piáno." Pokud vás v tom neomezuje svršek a dokážete svobodně hýbat prsty, tak je šířka zvolena správně.

4. Hmotnost

Pravda, každý by chtěl, aby jeho bota vážila co nejméně. V lehké běžecké botě se přece dá běžet déle, snadnější a pohodlnější, že? Omyl! Nižší hmotnost znamená méně materiálu a méně materiálu zase znamená méně tlumení. Nemluvě o tom, že méně materiálu znamená i kratší životnost. Zajisté, při prvních pár kilometrech asi tlumení chybět nebude, ale po čase bude absence tlumení citelná a nohy, které musí tlumit nárazy namísto tenisek o sobě dají vědět. Nechme tedy raději lehoučké "raceové" boty závodníkům :)

Naše rada: Nebojte se zvolit běžeckou obuv s pár desítkami gramů navíc. Během běhu je možná ani nepocítíte a nohy se vám na konci dne poděkují za komfort a dostatečnou míru tlumení.

5. Velikost

Přicházíme k nejdůležitějšímu kritériu výběru správné obuvi - velikosti. Při běžecké obuvi musí být po důkladném zašněrovaní v přední části chodidla dostatek místa. Obecně se hovoří o 5-7mm. Zde však záleží i od vzdáleností, ve kterých chceme naše běžecké výjezdy podnikat. Při 5km váklusu nepotřebujeme až tak mnoho místa jako při pokusu o osobák na maratonu. Třeba brát v ohled i to, že při běhu má chodidlo ve zvyku napuchnout, zvětšit svůj objem - někomu méně, někomu víc. Zmíněných 5-7mm bychom však měli mít ve předu k dispozici vždy. Dobře si to ověříme při zkoušení, když zvedneme od země patu a přeneseme váhu na špičku. Palec, resp. nejdelší prst na noze by se neměl dotýkat přední stélky. Pokud je palec natlačený na stélce, ale nevadí vám to, protože stélka je měkoučká, může se stát, že vám to spočítají běhy dolů z kopce. Nikdo z nás přece nechce mít černé palce.

Z vlastních zkušeností víme, že největší problém s tímto mají ženy, ale nebojte se baby, nikdo při běhu neuvidí, že máte botu o centimetr větší oproti vaší běžné vycházkové obuvi! Ta se vám za to odmění vyšším komfortem a světlou barvou nehtů. :)

Naše rada: Na zem ke zdi položte papír velikosti A4, postavte se na něj a přiložte nohu patou tak, aby se opírala o stěnu. Poproste někoho, aby tužkou zapsal délku chodidla na papír. Potom pravítkem odměřte vzdálenost v centimetrech, připočtěte 5-7mm a ve velikostních tabulkách si najděte vzdálenost v CM - podle tohoto zvolte správné číslo vaší obuvi.
Měření doporučujeme dělat večer, když je noha nalita krví, ne ráno, nebo po vstávání, kdy je ještě "fresh" před celým dnem.

Pár příkladů:

Délka chodidla - 25cm - doporučujeme jít do velikosti která odpovídá délce 26cm. Své udělá i ponožka.
Délka chodidla - 24,8 - doporučujeme jít do velikosti 25,5cm. Pokud víte, že máte trochu širší chodidlo, resp. že vám při běhu puchne noha kousek více, doporučujeme velikost která odpovídá velikosti 26cm.
Délka chodidla - 25,2 - Tady je to jasné, nejlepší velikost bude ta, která odpovídá délce 26cm.

POZOR: Co značka, to jiné číslování! To že vaše velikost ve značce Inov-8 je EU44, neznamená, že stejná velikost vám bude dobrá při ASICS, Mizuno, Inov-8 či Hoka.
V případě, že si ani po přečtení tohoto článku nebudete vědět rady s výběrem té správné velikosti, stačí nám zavolat, případně napsat, nebo Vám s výběrem poradíme v našich prodejnách.

Šťastnou ruku a hodně spokojených kilometrů Vám přeje běžecký specialista Robo.